Naziv
Kognitivna lingvistika
Organizacijska jedinica
Odsjek za lingvistiku
ECTS bodovi
3
Šifra
65533
Semestri izvođenja
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Cilj je ovoga kolegija studente upoznati s temeljnim postavkama kognitivne lingvistike koji je danas jedan od vodećih funkcionalnih poststrukturalističkih pravaca u lingvistici i koji je danas zajednički nazivnik mnogim raznorodnim, ali opet bliskim pristupima jeziku. Studente se upoznaje s s temeljnim pitanjima o odnosu jezika, uma, mišljenja te važnosti kulture u razumijevanju i tumačenju jezičnih struktura.
Sadržaj
  1. Uvod
  2. Sprega jezika, kategorizacije, kulture i društva
  3. Temeljne postavke kognitivne lingvistike: odnos prema TG gramatici i strukturalizmu
  4. Mjesto kognitivne lingvistike unutar kognitivne znanosti
  5. Utjelovljeni um u lingvistici
  6. Razvoj Američke lingvistike – sveza antropologije i lingvistike
  7. Kategorije i njihova načela strukturiranja
  8. Modeli prototipne organizacije kategorija
  9. Polisemija – enciklopedijsko znanje kao sastavni dio leksičke strukture
  10. Sprega jezičnog i enciklopedijskog znanja:Fillmore (prizori i okviri) predodžbene sheme, konstruiranje značenja, perspektiva
  11. Strukture ljudskoga znanja I: Profil, baza, domene, matriks
  12. Strukture ljudskoga znanja II: idealizirani kognitivni modeli
  13. Hijerarhijski (vertikalni) ustroj pojmova: Sheme i oprimjerenja
  14. Konceptualne metafore: metafore i opojmljivanje emocija
  15. rezervni termin za neku od tema

Ishodi učenja
  1. Nabrojiti temeljne pojmove kognitivne lingvistike
  2. Nabrojiti temeljna obilježja kognitivne lingvistike kao teorijsko-metodološkoga okvira
  3. Obrazložiti razlike između formalnih i funkcionalnih pristupa jeziku
  4. Obrazložiti temeljne odrednice u odnosu jezika i uma te kulture
  5. Samostalno oblikovati zaključke o mjestu kognitivne lingvistike spram ostalih lingvističkih disciplina
  6. samostalno raspraviti mjesto kognitivne lingvistike u kognitivnoj znanosti
Metode podučavanja
1) predavanje
2) razgovor i diskusija
Metode ocjenjivanja
provjera znanja kroz kolokvije
konačna ocjena proizlazi iz ocjena kolokvija
studenti imaju mogućnost ocjenu ispraviti na usmenom ispitu

Obavezna literatura
  1. Lakoff, Georges. 1987. Women, Fire and Dangerous Things, What Categories Reveal About Mind. Chicago: University of Chicago Press
  2. Taylor; John R. 2003. Cognitive Grammar. New York : Oxford University Press
  3. Žic-Fuchs, Milena. 2009, Kognitivna lingvistika i jezične strukture: engleski present perfect. Zagreb: Globus
  4. Raffaelli, Ida. 2015. O značenju. Uvod u semantiku. Zagreb: Matica hrvatska
Dopunska literatura

Fakultetska ponuda
  • Preddiplomski studij: Zimski semestar