Naziv
Partnerstvo obitelji i odgojno-obrazovne ustanove
Organizacijska jedinica
Odsjek za pedagogiju
ECTS bodovi
5
Šifra
117643
Semestri izvođenja
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Upoznati studente s teorijskim polazištima važnosti uspostavljanja partnerskih odnosa između odgojno-obrazovne ustanove i obitelji te im pomoći da usvoje znanja i tehnike potrebne za uspostavljanje uspješne interakcije, komunikacije i dobrih suradničkih odnosa s roditeljima i drugim odraslim osobama u odgojno-obrazovnim institucijama (predškolskim ustanovama, školama itd.).
Sadržaj
  1. Orijentacijski tjedan.
  2. Uvod u kolegij.
  3. Od suradnje do partnerstva: polazna terminološka određenja.
  4. Povijesni pregled razvoja odnosa obitelji i odgojno-obrazovne ustanove.
  5. Teorijsko, empirijsko i legislativno utemeljenje suradnje obitelji i odgojno-obrazovne ustanove i njeni pozitivni učinci.
  6. Negativni učinci suradnje obitelji i odgojno-obrazovne ustanove.
  7. Oblici suradnje obitelji i odgojno-obrazovne ustanove.
  8. Obilježja kvalitetne komunikacije s roditeljima.
  9. Pedagoško obrazovanje roditelja kao dio profesionalne uloge pedagoga.
  10. Individualni razgovori pedagoga s roditeljima.
  11. Uloga pedagoga u podizanju kvalitete komunikacije s obiteljima I.
  12. Uloga pedagoga u podizanju kvalitete komunikacije s obiteljima II.
  13. Etičke dileme u suradnji obitelji i odgojno-obrazovne ustanove.
  14. Nevolje s rodom u suradnji s obiteljima.
  15. Uronjenost u kontekst: suradnja obitelji, odgojno-obrazovne ustanove i zajednice. Zaključna razmatranja.

Ishodi učenja
  1. Definirati i obrazložiti temeljne pojmove koji se pojavljuju u području suradnje obitelji i odgojno-obrazovne ustanove.
  2. Usporediti i obrazložiti različite paradigme suradnje s roditeljima koje su se pojavljivale tijekom posljednjih pedeset godina.
  3. Formulirati razloge zbog kojih je suradnja odgojno-obrazovne ustanove i obitelji nužna za školski uspjeh i cjelokupni razvoj djeteta.
  4. Obrazložiti moguće razloge razilaženja/sukoba između obitelji i ustanove odnosno roditelja i učitelja.
  5. Analizirati različite oblike i metode rada s roditeljima te kritički prosuđivati njihove prednosti i nedostatke.
  6. Planirati i organizirati obrazovanje pedagoških djelatnika u vrtiću i školi za rad s roditeljima.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari i radionice, vježbe, samostalni zadaci.
Metode ocjenjivanja
1. Seminarski rad (maksimalno 15 bodova, prolazni prag 10 bodova)
2. Pisani zadatak (5 bodova)
3. Završni ispit (maksimalno 30 bodova, prolazni prag 15 bodova)

Konačna ocjena:
30-34 bod(ov)a – dovoljan (2)
35-39 bodova – dobar (3)
40-44 bod(ov)a – vrlo dobar (4)
45-50 bodova – izvrstan (5)

Obavezna literatura
  1. Bartulović, M., Kušević, B. (2016). Što je interkulturno obrazovanje? Priručnik za nastavnike i druge znatiželjnike. Zagreb: CMS. (4. poglavlje, str. 85-125)
  2. Heilman, E. (2008). Hegemonies and “Transgressions” of Family: Tales of Pride and Prejudice. U: Turner-Vorbeck, T., Miller Marsh, M. (ur.), Other Kinds of Families: Embracing Diversity in Schools. New York: Teachers College Press, 7-27.
  3. Hughes, P., MacNaughton, G. (1999). Who's the expert: Reconceptualising parent-staff relations in early education. Australian Journal of Early Childhood, 24(4), 27-32.
  4. Ljubetić, M. (2014). Od suradnje do partnerstva obitelji, odgojno-obrazovne ustanove i zajednice. Zagreb: Element.
  5. Moorman Kim, E., Sheridan, S. M. (2015). Foundational Aspects of Family-School Connections: Definitions, Conceptual Frameworks, and Research Needs. U: Sheridan, S. M., Moorman Kim, E. (ur.), Foundational Aspects of Family-School Partnership Research. Heidelberg: Springer, 1-14.
  6. Power, T. J. (2015). Commentary: Strengthening Networks and Attachments to Promote Child Development. U: Sheridan, S. M., Moorman Kim, E. (ur.), Processes and Pathways of Family-School Partnerships Across Development. Heidelberg: Springer, 101-114.
  7. Stričević, I. (2011). Jačanje roditeljskih kompetencija kroz programe obrazovanja roditelja. U: Maleš, D. (ur.), Nove paradigme ranoga odgoja. Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za pedagogiju, 125-152.
Dopunska literatura
  1. Moorman Kim, E., Sheridan, S. M.; ur. (2015). Foundational Aspects of Family-School Partnership Research. Heidelberg: Springer.
  2. Mac Naughton, G., Hughes, P. (2011). Parents and Professionals in Early Childhood Settings. Maidenhead: McGraw-Hill Open University Press.
  3. Bašić, J., Horvat, M., Kolačko, D., Novak, M. (2011). Promišljanja o etičkim dilemama u pripremi studenata socijalne pedagogije za djelovanje u praksi. Kriminologija i socijalna integracija, 19(2), 91-102.

Obavezan predmet na studijima
  1. Pedagogija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1. semestar
  2. Pedagogija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1. semestar