Naziv
Prava djeteta u odgoju i obrazovanju
Organizacijska jedinica
Odsjek za pedagogiju
ECTS bodovi
5
Šifra
117646
Semestri izvođenja
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Upoznati studente s konceptom prava djeteta, posebice s pravom na odgoj i obrazovanje kao pretpostavkom uživanja svih drugih prava; izgraditi stav o važnosti poštivanja, zaštite i promicanja prava djeteta; razvijati svijest o osobnoj i profesionalnoj odgovornosti u pogledu prepoznavanja i uklanjanja svih oblika diskriminacije u obrazovanju; osposobiti za rad u području odgoja i obrazovanja za prava djeteta.
Sadržaj
  1. Pravo djeteta na participaciju u svim pitanjima koja se djece tiču: participacija kao pravo djeteta, kao skupina prava djeteta, kao načelo prava djeteta, kao praksa djeteta-sudionika; modeli participacije djece i mladih (Ljestvica participacije, Putevi do participacije, Putovanje dječjom participacijom); participacija djece i mladih u kontekstu odgoja i obrazovanja (važnost, oblici, participacija kao dio kulture odgojno-obrazovne ustanove).
  2. Stanje prava djeteta na participaciju u odgojno-obrazovnoj praksi: pregled rezultata istraživanja participacije djece i mladih u kontekstu odgoja i obrazovanja.
  3. Pravobranitelj (ombudsman) za djecu: što i kako radi?
  4. Kritička analiza filma iz perspektive prava djeteta.
  5. Emocije u odgoju i obrazovanju za ljudska prava i prava djeteta.
  6. Prema kritičkome pristupu pravima djeteta.
  7. Zaključna razmatranja.
  8. Uvod: upoznavanje s kolegijem – cilj kolegija, sadržaji, način rada, literatura; zadaci obrazovanja pedagoga za prava djeteta; dugoročni i kratkoročni ciljevi obrazovanja za prava djeteta.
  9. Kontekstualizacija prava djeteta: međunarodni ugovor u području ljudskih prava.
  10. Dijete, djetinjstvo i prava djeteta: kakvo ljudsko biće je dijete; norma djetinjstva – socijalno konstruiranje djeteta i djetinjstva; predodžbe ili slike (eng. images) djeteta; pedagogijski model djetinjstva.
  11. Teorije ljudskih prava i prava djeteta: teorija volje; teorija interesa; doprinos pedagogije teoriji ljudskih prava i prava djeteta.
  12. Povijest prava djeteta kao povijest emancipacije djece: Ellen Key i „pravo djeteta da izabere svoje roditelje“; Janusz Korczak i pravo djeteta na poštovanje; Pokret za oslobođenje djece.
  13. Povijest institucionalizacije prava djeteta: Eglantyne Jebb i Ženevska deklaracija; Deklaracija o pravima djeteta; Konvencija o pravima djeteta: povijest nastanka, sadržaj, obilježja, "vrste" prava djeteta, načela prava djeteta.
  14. Adultizam, childism, ephebiphobia: može li se govoriti o dobnoj diskriminaciji djece?
  15. Pravo djeteta na odgoj i obrazovanje: aspekti odnosa između prava djeteta i odgoja i obrazovanja; pravo na obrazovanje kao normativno-pravni koncept; dimenzije prava na obrazovanje: raspoloživost, dostupnost, prihvatljivost, prilagodljivost; stanje prava na obrazovanje u Republici Hrvatskoj.

Ishodi učenja
  1. Analizirati poziciju djeteta u povijesnom i društvenom kontekstu.
  2. Navesti prava djeteta prema Konvenciji o pravima djeteta.
  3. Generalizirati stanje prava djeteta u RH.
  4. Prepoznati situacije ugrožavanja prava djeteta.
  5. Razviti ponašanje kojim se poštuju prava djeteta.
  6. Definirati pravo djeteta na odgoj i obrazovanje te ilustrirati primjerima četiri područja toga prava.
  7. Obrazložiti moguće situacije ugrožavanja prava djeteta u odgoju i obrazovanju te preporučiti načine njihova uklanjanja.
  8. Organizirati odgojno-obrazovni rad u skladu s pravima djeteta.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, radionice, vježbe, samostalni rad, terenska nastava.
Metode ocjenjivanja
Seminarski rad: 4 boda; Esej: 2 boda; Ispit znanja: 15 bodova; Konačna ocjena: 11, 12, 13 bodova = dovoljan (2), 14, 15, 16, 17 bodova = dobar (3), 18, 19 bodova = vrlo dobar (4), 20, 21 bod = izvrstan (5).

Obavezna literatura
  1. Cowden, M. (2016), Children’s Rights: From Philosophy to Public Policy. London: Palgrave MacMillan. [Part I: 3-66].
  2. Liebel, M. (2015), Adultizam i dobna diskriminacija djece. U: Kutsar, D. I Warming, H. (ur.), Djeca i zabrana diskriminacije. Interdisciplinarni udžbenik. CREAN. Tartu: University Press of Estonia, 113-137.
  3. Polić, P. (2015), Što za pedagogiju znači pitanje o odnosu potreba i prava djeteta? Pedagogijska istraživanja, 12(1-2), 149-162.
  4. Quennerstedt, A. (2015), Education and children's rights. U: Desmet, E., Lembrechts, S., Reynaert, D. i Vandenhole, W. (ur.), Routledge International Handbook of Children's Rights Studies. Oxford; New York: Routledge, 201-215.
  5. Širanović, A. (2016), Pravo na obrazovanje: normativno određenje i stanje u hrvatskoj odgojno-obrazovnoj praksi. U: Luatti, L. (ur.), Pravo na obrazovanje: obrazovanjem protiv siromaštva i isključenosti. Pula: Tiskara MPS d.o.o., 35-41.
  6. Širanović, A. (2017), Modeli dječje participacije u funkciji pedagoške elaboracije sudjelovanja djece. U: Maleš, D., Širanović, A. i Višnjić Jevtić, A. (ur.), Pravo djeteta na odgoj i obrazovanje: teorije, politike i prakse, Zbornik radova. Zagreb: Zavod za pedagogiju, Filozofski fakultet Zagreb, 136-151.
  7. Verhellen, E. (2015), The Convention on the Rights of the Child: Reflections from a historical, social policy and educational perspective. U: Desmet, E., Lembrechts, S., Reynaert, D. i Vandenhole, W. (ur.), Routledge International Handbook of Children's Rights Studies. Oxford; New York: Routledge, 43-59.
Dopunska literatura
  1. Desmet, E., Lembrechts, S., Reynaert, D., Vandenhole, W. (ur.), Routledge International Handbook of Children's Rights Studies. New York: Routledge.
  2. Flowers, N. (ur.) (2014), Kompasito: Priručnik o odgoju i obrazovanju djece za ljudska prava. Slavonski Brod: Europski dom Slavonski Brod.
  3. Korczak, J. (2002), Dobri duh čovječanstva. Zagreb: Educa.
  4. Lansdown, G. (2001), Promoting Children's participation in democratic decision-making. Florence: UNICEF Innocenti Research Centre.
  5. Maleš, D. i Stričević, I. (priredile) (2000), Mi poznajemo i živimo svoja prava: Priručnik za odgoj i obrazovanje o pravima djeteta u osnovnoj školi. Zagreb: Školska knjiga.
  6. Maleš, D., Milanović, M. i Stričević, I. (2003), Živjeti i učiti prava: Odgoj za ljudska prava u sustavu predškolskog odgoja. Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Istraživačko-obrazovni centar za ljudska prava i demokratsko građanstvo.
  7. Narodne novine (1993), Konvencija o pravima djeteta. Narodne novine - Međunarodni ugovori, 12/1993 [online]. Dostupno na: http://www.dijete.hr/index.php?option=com_content&view=article&id=107&Itemid=136&lang=hr [3. listopada 2014.].
  8. Ruck, M. D., Peterson-Badali, M., Freeman, M. (2017), Handbook of children's right: global and multidisciplinary perspectives. New York: Routledge.
  9. Tobin, J. (2013), Justifying Children's Rights. International Journal of Children's Rights, 21(3), 395-441.

Obavezan predmet na studijima
  1. Pedagogija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 3. semestar