Naziv
Skandinavski film
Organizacijska jedinica
Katedra za skandinavistiku
ECTS bodovi
4
Šifra
118217
Semestri izvođenja
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Pružiti uvid u povijest skandinavskog filma, s naglaskom na pojedinim kanonskim filmskim ostvarenjima i suvremenim tendencijama. Budući da su na prediplomskom studiju Švedskog jezika i kulture filmološki kolegiji orijentirani na švedski film (kolegiji Švedska književnost i film 1 i Švedska književnost film 2) i na nekolicinu primjera iz šireg skandinavskog filma (npr. Dogme 95), ponuđeni kolegij nudi dopunu i kontekstualizaciju tog znanja, sustavnijim upoznavanjem s poviješću danskog, norveškog i islandskog filma i srodnih medija.
Sadržaj
  1. Uvodno predavanje; narativizacija nacionalnih i transnacionalnih kinematografija. ”Male kinematografije”.
  2. Miro Frakić, gostujuće predavanje (queer cinema)
  3. Queer cinema 2 (Miro Frakić, gostujuće predavanje)
  4. „Nordijski kulturni kontekst“: Vještice (Häxan, 1922), filmovi C. Th. Dreyera, Antikrist (Antichrist, 2009) i dr.
  5. Carl Th. Dreyer i danski film (gostujuće predavanje Višnje Vukašinović)
  6. Sinefilija Larsa von Triera (gostujuće predavanje Višnje Vukašinović)
  7. Novi danski film: red. Susanne Bier, Ole Christian Madsen, Christoffer Boe, Andreas Thomas Jensen, Mads Brügger i dr.
  8. Islandski film i književnost: O konjima i ljudima (Hross í oss, 2013). Sjón: Moonstone, The Boy Who Never Was
  9. Filmovi Rubena Östlunda i američka adaptacija Turista (2014)
  10. Norwave i novi norveški film: Joachim Trier: Repriza. Red. Ole Giæver i Marte Vold, Erik Skjoldbjærg, Jens Lien, Erik Poppe, Bengt Hamer i dr.
  11. Skandinavski kriminalistički žanr: (re)definicije i adaptacije
  12. Mario Kozina, gostujuće predavanje: film N. W. Refna
  13. Gostujuće predavanje M. Kozine: pornografija ili (s)eksploatacija u skandinavskom filmu
  14. Skandinavske TV-serije
  15. Friðrik Þór Friðriksson, Dagur Kári Albino noi, Fusi itd., Bijeli, bijeli dan (Hvitur, hvitur dagur, 2019), Laponska krv (Sameblod, 2016), Po redu nestajanja (Kraftidioten, 2014), Van sebe (Mot naturen, 2014), itd. Završna diskusija.

Ishodi učenja
  1. interpretirati pojedina filmska ostvarenja primjenom filmološkoga analitičkog aparata i komparativne analize u kontekstu europske i svjetske filmske produkcije
  2. opisati i kontekstualizirati povijesni razvoj skandinavskih kinematografija uz kritičku analizu relevantnim vokabularom teorije i povijesti filma
  3. opisati, kritički komentirati te u širem kontekstu sagledati različite aspekte suvremenog švedskog društva, uključujući i švedsku poziciju u okviru EU
  4. opisati, kritički komentirati te u širem kontekstu sagledati različite aspekte suvremenog švedskog društva;
  5. samostalno prikupiti i kritički procijeniti stručnu i znanstvenu literaturu potrebnu za vlastito istraživanje u problemskim područjima struke
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, filmske projekcije
Metode ocjenjivanja
Usmena izlaganja i kontinuirano praćenje aktivnosti na nastavi, seminarski rad, usmeni ispit

Obavezna literatura
  1. Izbor kraćih tekstova o temama pojedinih predavanja (Omega).
  2. Soila, Tytti, Iverson, Gunnar i Söderberg Widding, Astrid (1998.) Nordic National Cinemas, London: Routledge.
Dopunska literatura
  1. Badley, Linda (2010) Lars von Trier, Urbana: University of Illinois Press.
  2. Brakhage, Stan (1972) The Brakhage Lectures, London: The Good Lion. (poglavlje o Dreyeru)
  3. Bordwell, David i Thompson, Kristin (2003) Film History. An Introduction (Second Edition), New York: McGraw-Hill.
  4. Bordwell, David (1981) Films of Carl Theodor Dreyer, University of California Press.
  5. Björkman, S., Sahlin, F., Lindblad, H. (ur.) (2002) Fucking Film – The New Swedish Film. Stockholm: Alfabeta Anamma.
  6. Björkman, Stig (1977) Film in Sweden: The New Directors, London: The Tantiv Press/South Brunswick and New York: AS Barnes and Co. (šved.: Björkman, Stig (1978.) Nya bilder och dagsljus: tio svenska regissörsporträtt, Stockholm: PAN/Norstedt)
  7. Bergman, Ingmar (1996) Slike. Novi Sad: Prometej; Beograd: Jugoslovenska Kinoteka.
  8. Schepelern, Peter (2004) Postwar Scandinavian Cinema, u: Ezra, Elizabeth (ur.) European Cinema, Oxford: Oxford UP, (139-156.)
  9. Nordfjörd, Björn (2010) Dagur Kari's Noi the Albino, Seattle, Copenhagen: University of Washington; University of Copenhagen.
  10. Nestingen, Andrew K. i Elkington Trevor Glen (2005) Transnational Cinema in a Global North: Nordic Cinema in Transition, Detroit: Wayne State UP.
  11. Marklund, Anders i Larsson, Mariah (2010) Swedish Film: An Introduction and Reader, Lund: Nordic Academic Press.
  12. Koskinen, Maaret (2008) Ingmar Bergman Revisited: Performance, Cinema and the Arts, London: Wallflower Press.
  13. Koskinen, Maaret (2009) Ingmar Bergman's The Silence: Pictures in the Typewriter, Writings on the Screen, Seattle/London: University of Washington Press.
  14. Hjort, Mette (2005) Small Nation, Global Cinema, The New Danish Cinema, Minneapolis: University of Minnesota Press.
  15. Hedling, Erik (ur.) (1998) Blågult flimmer, Lund: Studentlitteratur.
  16. Furhammar, Leif (1991) Filmen i Sverige: En Historia i Tio Kapitel. Höganäs: Wiken.
  17. Elsaesser, Thomas (2005) European Cinema: Face to Face with Hollywood, Amsterdam: Amsterdam UP. (Poglavlje o Bergmanu: Person and Persona)
  18. Cowie, Peter (1992) Scandinavian cinema: a survey of the films and film-makers of Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden, London: Hollywood: Tantivy Press
  19. Schrader, Paul (1972) Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer. Berkeley, University of California Press
  20. Soila, Tytti (ur.) (2005) The Cinema of Scandinavia, London: Wallflower Press
  21. Stevenson, Jack (2010) Scandinavian Blue - The Erotic Cinema of Sweden and Denmark in the 1960s and 1970s, Jefferson, NC: McFarland & Co Inc.
  22. Sundholm, John, Thorsen, Isak, Andersson, Lars Gustaf, Hedling, Olof i Iversen, Gunnar et al. (2012) Historical Dictionary of Scandinavian Cinema, London: Scarecrow Press
  23. Tapper, Michael (2014) Swedish Cops: From Sjöwall and Wahlöö to Stieg Larsson, Chicago/Bristol: Intellect
  24. Tomić, Janica (2010) From Scandinavian Detective Films to The Wire, u: Azcona, María del Mar i Deleyto, Celestino (ur.): Generic Attractions, New Essays on Film Genre Criticism, Paris: Michel Houdiard, (247-259)
  25. Vitali, Valentina i Willemen, Paul (ur.) (2006) Theorising National Cinema, London: BFI Publishing. (preporučena poglavlja Philipa Rosena, Paula Willemena iMitushira Yoshimota)
  26. Wood, Robin i Grant, Barry Keith (2013.) Ingmar Bergman, Detroit: Wayne State University Press.
  27. zbirke elektroničkih časopisa: http://www.knjiznice.ffzg.hr/ecasopisi Korisna baza: Film and Literature Index (EBSCO)

Obavezan predmet na studijima
  1. Švedski jezik i kultura, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij